Hírek és aktuális információk

2017.január 23. Közvetett vagy közvetlen vámkezelés?

Amikor egy vállalkozás 3. országból hoz be terméket, azt le kell “vámoltatnia”.

A vámeljáráshoz a vállalkozás vámjogi képviselő segítségét veheti igénybe.
A vámjogi képviselet határozza meg, hogy közvetlen vagy közvetett vámeljárásról beszélhetünk.
A vámjogi képviselet lehet:
–Közvetett, amikor a képviselő saját nevében, de egy másik személy érdekében jár el,
–Közvetlen, amikor a képviselő egy másik személy nevében és érdekében jár el.
A közvetett vámjogi képviseletnek az a fő előnye, hogy nem keletkezik import áfa fizetési kötelezettségünk.
Áfa fizetési kötelezettség csak a termék továbbértékesítésekor keletkezhet, az általános szabályok szerint. Ez esetben nyilatkozatot kell adnunk, hogy minket az adólevonási jog teljes körűen megillet-e vagy sem. Ebben az esetben a vámjogi képviselő fogja az áfát bevallani és levonni. A vámeljárásról szóló számlát a cég elszámolhatja költségnek.
A közvetlen vámeljárás során az importáfa fizetési kötelezettség a megbízónál keletkezik.
Ekkor nem csak a vámot kell azonnal kifizetni, hanem az import áfát is. Ez okozhat a cégnek likviditási gondot, hisz másképp nem jut a vásárolt termékhez. Persze az adót levonásba is helyezheti, de csak akkor ha igazolni tudja, hogy már megfizette az import áfát. Így kerülhető el a dupla adóztatás.
A termék továbbértékesítésekor az általános szabályok szerint szintén áfa fizetési kötelezettség keletkezhet.
Fontos kiemelni, hogy a vámot mindenképpen azonnal meg kell fizetnünk.

2016.szeptember 06.EKAER változások a 2017-es adócsomagban

 

Az EKAER tekintetében újdonságok és jelentőséggel bíró változások is bekerültek az érintett szabályozások szövegébe.

 

Fontos és lényeges változás az Adózás Rendjéről Szóló törvényben, hogy az állami adó- és vámhatóság ellenőrzés során megállapított valótlan adattartalmú bejelentést abban az esetben is szankcionálja, ha a bejelentett mennyiségnél kevesebb a fuvarozott termék mennyisége. Ebben az esetben a bejelentett és a ténylegesen fuvarozott áru értékének 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.

A változás érinti az állami adó- és vámhatóság által felhelyezett hatósági zárak eredeti állapotban történő megőrzésére vonatkozó szabályokat is. Az itt megfogalmazottak be nem tartását a hatóság magánszemély esetén 200 000 és 500 000 forint, magánszemélynek nem minősülő fuvarozó esetén 500 000 és  1 000 000 forint bírsággal szankcionálhatja.

A szabályozás szerint a fuvareszközt a hatóság visszatarthatja, amennyiben a bírság megfizetésére kötelezett nem rendelkezik magyar adószámmal, adóazonosító jellel, és székhelye, lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helyen nem Magyarországon van.

Augusztus 1-jén hatályba lépő jelentős változás az adózás rendjéről szóló törvény szövegében az a kitétel, amely a 22/E. §-t kibővíti azzal, hogy az „Útdíjköteles gépjárművel végzett” szövegrész helyébe az „Útdíjköteles gépjárművel, továbbá a 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművel végzett” szöveg kerül. Ezzel a törvénymódosítással az EKAER kötelezettség kiterjesztésre került a nem kockázatos termékek nem útdíjköteles járművel történő fuvarozási eseteire is , ha a megrakott gépjármű tömege a 3,5 tonnát meghaladja.

A hatályos rendelet a Magyar Közlöny 2016. évi 87. számában olvasható

 

 

2016. július 02. Ellenőrzési csoportot hoz létre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

 

Ellenőrzési csoportot hoz létre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amely az engedély és fuvarokmány meglétéhez kötött belföldi vagy nemzetközi közúti közlekedési szolgáltatásokat, közúti árufuvarozási és személyszállítási tevékenységeket végzőket, a megtett úttal arányos útdíjra vonatkozó szabályok betartását ellenőrzi célzottan.

A csoport feladatai közé tartozik az is, hogy a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállítást végzőkkel szembeni szankciók érvényre juttatásában is közreműködik.

Az ellenőrök mulasztás vagy szabálysértés esetén 10 ezer és 800 ezer forint közötti bírságot is kiszabhatnak.

 

2016. június 24. Francia minimálbér – nincs könnyű dolguk a fuvarozóknak

Július elsejétől a Franciaországba irányuló és innen induló nemzetközi, valamint a kabotázsfuvarokra vonatkoznak a minimálbér-előírások. A Fuvarlevel.hu segítségével igyekszünk eligazodni a szabályozásban.

Az országba belépéstől számítva a gépkocsivezetőknek és kísérőknek bruttó 9,67 eurós minimálbért kell kifizetni. Az előírásokat nem kell alkalmazni a saját számlás szállításokra. Azok a vállalkozások tehát, melyek nem fuvarozást végeznek, hanem saját árujukat szállítják, mentesülnek az előírások alól.

Az önfoglalkoztatókra nem vonatkozik az előírás. Ez az egyéni vállalkozókat, meg társas vállalkozások személyesen közreműködő tagjait (kft., bt. ügyvezetője) jelenti. A tájékoztató szerint nekik arra sem kell semmilyen külön papírt felmutatniuk, hogy önfoglalkoztató státuszukat igazolják.

Az előírások nem vonatkoznak a tranzitra sem. Ha tehát a fuvarozó nem érint francia le- vagy felrakót, akkor számára semmilyen új szabály nem lép életbe.

Személyszállítás esetén csak menetrendszerű autóbusz-járat esetén érvényesek a minimálbér-szabályok. Akkor kell kiküldetésnek tekinteni az utazást, ha utasok francia területen felszállhatnak, vagy leszállhatnak. Ha nem menetrendszerű, hanem alkalmi utazásról van szó (pl. turistaút), akkor ne kell a járművezetőre a kiküldetési szabályokat érvényesíteni.

 

Kiküldetési tanúsítvány

A munkavállalóknak rendelkezniük kell egy francia nyelven elkészített, szabályos kiküldetési rendelvénnyel. Ez a dokumentum maximum 6 hónapig érvényes, azon belül azonban több útra is felhasználható. A tervezett utak ütemezését nem kell a tanúsítványnak tartalmaznia.

A kiküldetési rendelvényt egy online felületen lehet kitölteni, majd ki kell nyomtatni 2 példányban. Az egyik példánynak a sofőrnél kell lennie, a másikat a vállalkozás franciaországi megbízottjánál kell tartani. Online beküldés nincs, az internetes felület nem menti el a dokumentumot, csak kinyomtatni lehet a kitöltés után.

A kiküldetési rendelvény mellett a sofőrnél még ott kell lennie a munkaszerződésének is (nem kell lefordítani, magyarul is lehet).

A kiküldetési irat a következő adatokat tartalmazza:

  • a kiküldő vállalkozás neve, cégneve, postacíme, elektronikus levélcíme, telefonszáma, jogi formája, a kijelölt szakmai irányító neve, születési ideje és helye, társadalombiztosítási adatai (ahová a cég fizeti a társadalombiztosítási hozzájárulást)
  • a kiküldött dolgozó neve, születési ideje és helye, tartózkodási helyének címe, nemzetisége, a munkaszerződés aláírásának dátuma, a foglalkoztatási jogviszonya, szakmai képesítése (ezt még nem lehet pontosan tudni, milyen adatot kell beírni)
  • a munkavállaló bruttó órabére és az euróra átszámítás árfolyama, a vállalkozás által rendszeresített intézkedések a szállás és étkezés költségeinek megtérítésére (pl. napidíj)
    a franciaországi képviselő neve, postai és elektronikus címe és telefonszáma és egy egyelőre szintén nehezen értelmezhető adat: hivatkozás a kiküldő vállalkozás nemzeti elektronikus nyilvántartásban való szereplésére a 1071/2009/EK rendelet 16. cikke alapján.

 

Kijelölt francia képviselő

A fuvarozó vállalkozásnak rendelkeznie kell egy franciaországi képviselővel, aki a hatóságokkal történő kapcsolattartásért felelős. Ezt a képviselőt nem lehet egy útra megbízni: a megbízás legrövidebb időtartama minimum 18 hónap lehet. Ez a képviselő legalább 18 hónapig köteles megőrizni a járművezetők kiküldetési rendelvényeinek, munkaszerződéseinek, a bérelszámolásoknak, a munkaidő nyilvántartásoknak, a munkabér tényleges kifizetésének igazolásának és a munkavállaló munkaadótól kapott kinevezésének másolatait, és ezen dokumentumok francia nyelvű fordításait.

A képviselő bárki lehet, aki francia földön tartózkodik. Lehet vállalkozó és természetes személy is, vagy egy céget, irodát is meg lehet bízni ezzel a feladattal.

 

Milyen bért kell kifizetni a sofőröknek?

Korábban egységesen a 9,67 eurós órabérről tudtunk, ez a mostani tájékoztató szerint nem ennyire egyszerű. Az érvényes órabért kollektív szerződés határozza meg. Eltérő típusú munkavégzés (autóméret) esetén más a fizetendő bér is. Pl. 3,5 tonna alatti és 3,5-11 tonna közötti tömegű járművek sofőrjei számára 9,68 euró, 11-19 tonna között 9,71 euró, 19 tonna felett 9,73 euró. Ha a sofőr felsőfokú szakképesítéssel rendelkezik (ez francia végzettséget jelent, Magyarországon nincs ennek megfelelő sofőri szakképesítés), akkor 10 eurós a kötelező bér. Személyszállításban 10,1076 a legkisebb és 10,6445 euró a legnagyobb órabér.

 

Bérként a következő tételeket lehet figyelembe venni:

  • munkabér
  • túlóráért járó emelt díj
  • bérkiegészítés (például letöltött szolgálati évek száma)
  • kiküldetési pótlék (például külföldi munkavégzésért)
  • esetleges természetbeni juttatások.

Az összegek meghatározása bruttó összegben történik. Ellenben nem lehet figyelembe venni a költségtérítés címén kifizetett összegeket, mint például az utazási, lakhatási vagy étkezési költségtérítést, akkor sem, ha ezek kifizetése átalánydíj alapján történik.

A forint és euró közötti átváltást az Európai Központi Bank által nyilvánosságra hozott legutolsó, a kiküldetés kezdő napján érvényes referenciaárfolyamot alkalmazva kell elvégezni. A vállalkozás úgy is dönthet, hogy nem a napi árfolyamot alkalmazza, hanem a megadott félévi, vagy rövidebb rövidebb referencia-időszakra meghatározott árfolyamot is.

 

Web Statistics

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás